هنگامه آواز

(در برگیرنده ی مباحث و مقالات هنری، فلسفی، سیاسی، اجتماعی و حتی ....!؟)

 

                    

 ابری ترین بغض را در حنجره نفس می کشید بغضی که آخر بر تن تشنگی کویر  بارید و من امروز در هراس از این کوچه های کاغذی امنیت صدایش را جستجو می کنم

  

 

آهنگسازان: مهدی غلامی( مجری طرح)، کامران توتونچیان، بابک زرین، آرش قنادی و پیام حصیری

ترانه سرایان: استاد فقید قیصر امین پور، استاد محمد علی بهمنی، استاد رشیدکاکاوند، جواد سمنگانی،حسین قلیان و حمید صمدی

 

گریزی به کارنامه پیام حصیری و آلبوم گس:

 

انتخاب کوچه های کاغذی به عنوان موزیک ویدئو برتر در جشنواره دوبی- 85 

قرار گرفتن کویر به عنوان آهنگ های برگزیده در جشن سال کتاب و آرشیو موسیقی صدا و سیما در کنار بزرگانی چون استاد محمد رضا شجریان، استادمحمد نوری، استاد شهرام ناظری، استاد بنان، استاد حسام الدین سراج، ناصر عبداللهی و همایون شجریان- 86

 

 

* کمی  از بیوگرافی کاری تان بگویید؟

 

پیام حصیری: ابتدا تئوری سلفژ را نزد فرهاد هراتی شروع کردم، بعد خدمت آقای وطن دوست و استاد اسفندیار قره باغی دوره صداسازی و آواز را. آشنایی با محمد رضا صادقی و گذارندن دوره ی فن بیان با محمد رضای عزیز، مستوجب آشنایی دیگر و پیوستن به گروه کر آقای علیرضا شفقتی نژاد( سال80) شد. افتخار معرفی برای همکاری به عنوان خواننده کر در کنار استاد محمد نوری کافی بود تا دوره صداسازی دیگری را در خدمت استاد چولوکیان باشیم و در مرحله آخر مستر کلاس آوازی را نزد پروفسور ژاسمن  فرا گرفتم و بعد شروع کنسرت ها و ....

* گس!

پیام حصیری: گس پرداخته ذهنی ست گس! من از خودم شروع می کنم. دلیل نامگذاری این آلبوم به این عنوان، به دلیل طعم ِ روحیه ی من و احساسی ست که همیشه میان زهرخندی روزمره سردرگم بوده و این احساس ِ درونی شده در من می توان گفت در کنار آقای غلامی و آقای توتونچیان از ابتدای آشنایی متولد شد و روز به روز به شکل حقیقی خود نزدیکتر می شد، تا اینکه امروز شاهد بلوغ این حس در خود هستیم. اضافه کنم نام گس بر خلاف جریان موسیقی امروز، نام هیچ یک از آهنگ ها نیست ، چرا که ما نام مجموعه تولید شده را با مشورت عزیزان( البته پیشنهاد نام از طریق دوست نازنینم حمیدرضا پگاه فراموش نشود) گس نامیدیم.

مهدی غلامی : لازم میدانم عرض کنم، اینکه نام گس متفاوت است نسبت به نام آلبوم های امروز، دلیل بر داعیه ی اعضای گروه مبنی بر کار متفاوت نبوده است. خیر! ما هرگز نخواستیم و نخواهیم گفت که آمده ایم کار متفاوت انجام بدهیم( با تأکید می گوید). ما می خواهیم شنونده با احساس ما، پرداخت ما و ایدئولوژی ما به نوعی همذات پنداری برسد. اما انتخاب نام گس؛ بنده سایه به سایه ی پیام بودم و همیشه خواستار اسمی تک سیلابی برای عنوان آلبوم، که گس را انتخاب کردیم. نامی که به درستی در تک تک آهنگ ها جایی برای خود باز کرد.

کامران توتونچیان: بنده پاسخ شما را بسط میدهم به این نکته که شما با شنیدن آهنگ های این آلبوم با نام گس و در نهایت تعبیری که هر کس در برخورد با این واژه دارد احساس غرابت خواهید کرد.

 * کافی ست با نیم نگاهی به اسامی عزیزان ترانه سرا اعم از استاد فقید قیصر امین پور و استاد محمد علی بهمنی، پی به اهمیت کلام در آلبوم گس ببریم. بر خلاف بسیاری از خوانندگان حتی صاحب نام ما( چه در داخل و چه در ....) که به باور کارکرد ترانه در موسیقی پی نبرده اند، شما از این صنعت به خوبی بهره برده اید. تا چه حد این فاکتور در پیشبرد اهداف شما نقش داشته است؟

پیام حصیری: ببینید وقتی مبحث کلام مطرح می شود، چون مقوله ای ست کلی بنابر این من فقط به این جمله اکتفا می کنم. برای من مهم ارتباط با حس موجود در ترانه است.

* نقش این ارتباط تا چه حدی می تواند مؤثر باشد؟

پیام حصیری: امیدوارم سوء برداشت نشود اما من هنگامی که برای اولین بار شعر کویر را خواندم (منظور متن شعر است) حتی اسم مؤلف آن را ندیدم. اما این کلام تا حدی با من ارتباط برقرار کرد که من در اولین برخورد با این شعر خواستار اجرای آن شدم. شاید برای شما نیز جالب باشد، بنده زمانیکه  در محضر آقای امین پور به خوانش شعر می پرداختم، به مزاح می فرمودند، طوری شعر را می خوانی که به شاعر بودن خودم در کویر شک می  کنم .(لحظه ای در بهت فرو میرود و لبخندی تلخی میزند)

* ما در اُورتور کویر با فضایی روبه رو می شویم که بنده(البته بدون هیچ رفرنسی) نامش را نغمگی می گذارم.. زخمه هایی که دوتار ایجاد می کند در کنار ویولن و پایان اُورتور که با هم آغوشی این دو ساز با پیانو ملودی آغاز می شود. این رویکرد کلاسیک با پرداخت مدرن نشان از درک بالای تنظیم کننده می باشد. عواملی نظیر برخورداری از نوآنس ( رعایت شدت و ضعف اصوات) و استفاده کاملأ هوشیارانه در موقعیت رژیستر ( منطقه صوتی) و استفاده آگاهانه از پهنای صدای خواننده ( در اکتاوهای بالا و پایین). ما در کل با تفاوت های آشکاری از نظر سازبندی با فرم پیش متداول موسیقی پاپ امروز روبه رو هستیم. کمی در این مورد توضیح دهید ....

پیام حصیری: از سال 75 ملودی کویر در ذهن من شکل گرفت، به مدت 10 سال که آن را در سال 85 به ضبط فینال رساندیم. کویر اولین همکاری مثلثی من و مهدی و کامران بود. آرنژمان کویر که به آن اشاره کردید حاصل یک آرانژمان گروهی بود، من از همان ابتدا که به فکر اجرای کویر افتادم، استفاده از دوتار را مد نظر داشتم که با صلاحدید دیگر عزیزان استفاده شد. چرا که به اعتقاد من جای شخصیت ِ سازی به نام دوتار به روند پیشبرد کویر بسیار کمک می کرد که امروز حاصل این ریسک را مشاهده می فرمایید. البته جا دارد همین جا از تلاش های بی وقفه ی دو تار نواز و هم یار مهربان آقای محسن میرزا زاده نیز تشکر کنم که در این پروسه ما را همراهی کردند. کویر مجموعه ایده ها و نظریات بسیاری از اعضای گروه بود حتی نوازندگان نیز در تبادل نظرات و اِلمان ها شرکت می کردند. حتی خود آقای امین پور نیز در این جریان حضور داشتند.

مهدی غلامی: بنده معتقدم کاری که درست انجام شود دیگر نیازی به تمجید یا نفی مطلق وجود ندارد. اگر هر هنرمندی در هر ژانر هنری این مسئله را برای خود درونی کند که آمده است برای هنر و جامعه مفید واقع شود، فکر می کنم  بسیاری از مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم دیگر وجود نخواهد داشت.  در مجموعه کویر نیز تمام سعی ما بر این بود که ذهنیت را به مخاطب(شنونده) بدهیم. چرا که خود تمایز میان سره از ناسره را می داند.

کامران توتونچیان: ما در کل مجموعه، علل خصوص کویر تولد یک کار گروهی را جشن گرفتیم و فی الواقع واژه ی همکاری را از نزدیک لمس کردیم. من با جرأت می گویم کویر بدون منیت ها زاده شد

 

    ما آمده ایم در کنار هم یاد بگیریم، تجربه کنیم تا امروز  برای فرداها اثری از خودمان به یادگار بگذاریم

  

 * یکی از مشخصه های آواز استفاده از تکنیک بیان شعر می باشد. تکنیکی که عبارت است از نحوه اجرای تحریر و نیز تکیه و تأکید بر روی کلمات خاص در یک مصرع یا یک بیت در حروفی مانند آ-اِ-او- وو که قاعدتأ در القای حس موجود در ترانه نیز بسیار مؤثر است. استاد بنان نمونه بارز این مثال است. شما تا چه حد از ظرفیت ها استفاده کردید؟

  

پیام حصیری: به اعتقاد استاد نوری خواننده ای که قدرت بیان خوبی نداشته باشد، برای پرداختن به این گونه ی هنری (موسیقی) چیزی برای ارائه نخواهد داشت. خواننده در کنار ظرافت های زبانی و بیانی می بایست بازیگر خوبی هم باشد. امروز من اگر از این ظرفیت ها در موسیقی نهایت استفاده می کنم، بنا بر شناخت من از کارکرد این تکنیک آوازی ست. شناختی که در کنار استاد رشید کاکاوند که چون خود مدرس ادبیات هستند،حاصل شد. چرا که ایشان به عنوان آنالیزور و مشاور مرا در تلفظ اصوات بسیار کمک و واو به واو با من هم قدم شدند.

* ما می دانیم ویژگی طبیعی صوتی اگرچه امری ست ضروری، ولی کافی نمی باشد. لذا دانایی هنری می طلبد و توانایی فنی. شما که به اعتقاد بسیاری از اساتید، از این داده های طبیعی و یافته های فنی برخوردار هستید چه روشی را می توانید به جوانان علاقه مندی که متن مصاحبه را می خوانند داشته باشید؟

پیام حصیری: بسیاری امروز به این نتیجه رسیده اند که ویژگی طبیعی صوتی درصد کمی از پرورش صدا را بر می گیرد. من صحبتم را ارجاع میدهم به مثالی؛ فرض ما پیانویی ست 100 میلیونی که در کنج اتاق بدون حتی کوچکترین استفاده در لایه ای از خاک خوابیده باشد. مسئله امروز بر سر استفاده بهینه از هر داده ای ست، اعم از از طبیعی و غیر طبیعی که همین استفاده بهینه خود مستلزم آگاهی و شناختی ست جامع. من حنجره را نیز به عنوان یک ساز در پروسه ی آفرینش موسیقی میدانم. بیاییم با تمرین و ممارست، تکنیک را یاد بگیریم تا با هم آغوشی با خلاقیت بتوانیم در این ژانر هنری مؤثر واقع شویم.

* کمی از تأسیس آموزشگاه موسیقی تان بگویید. چه اهدافی را در این آموزشگاه دنبال می کنید؟

پیام حصیری: من به عنوان یک کارآموز در دوران فراگیری علم موسیقی همیشه بزرگترین دغدغه ام زمان بود. چه بسیار بودند جوانانی که از راههای دور می آمدند و در اوج واماندگی مستلزم فراگیری تکنیکی برای مثال ظرف 15 دقیقه می شدند. ما سعی مان در آغاز، نبود چنین مشکلات و محدودیت ها در آموزشگاه بود. در ضمن فراموش نکنیم هنرجو همیشه یک هنرجو نیست. چرا که ما امروز در بسیاری از زمینه ها (دیدگاه، تفکر و نوع نگاه به مسائل) از دوستان کارآموز می آموزیم. ما یافته های چندین ساله ی خود را به هنرجویان آموزش می دهیم که این سیستم آموزشی خود مستلزم فراگیری علم روانشناسی، جامعه شناسی و تحقیق در بسیاری از زمینه ها شد که امروز شاهد پیشرفت و ارتقاء از لحاظ ذهنیتی در خودمان نیز هستیم. ما بر روی حالت صورت، اندام ، نوع ورزش کردن و بسیاری از فاکتورهای دیگر روی هنرجویان کار می کنیم و وقت میگذاریم و خودمان را در پیشبرد کیفی عزیزان مسئول می دانیم.

کامران توتونچیان: یکی از عمده مشکلات کارآموزان درعرصه موسیقی، نبود منابع مناسب است. بنده خود بر هنرجو بودنم معترفم. اما باید بپذیریم نبود نظارت صحیح بر این جریان این لطماتی را که امروز شاهدش هستیم را به بار آورده است. در نبود یک سرمایه گذاری سالم و برنامه ریزی آینده نگر، باید هم امروز اینجایی باشیم که می بینید. ما امروز مسیر را داریم اما بیراهه ها مقصد را از ما گرفته اند. بیاییم امروز به کارآموزان ( در قدم اول به کودکان) مقصد فرداها را نشان دهیم تا به رسیدنشان امیدوار باشیم. بنده در کنار بزرگواران به کودکان هم آموزش می دهم، همیشه تأکیدم بر والدین این بوده است که هر انسان در فطرت خود خواستار دیده شدن است، پس امروز کودکان خود را مقید کنیم که با یک سیستم اصولی به پرورش آنها بپردازیم تا فردا شاهد یک جامعه رو به رشد و در کل یک جو سالم در همه عرصه ها باشیم. نباید کودکان فردا برای دیده شدن راه اشتباهی را انتخاب کنند.

مهدی غلامی: ما همه سعی بر آن داریم که کارآموزان را از غبار آلودگی موجود در موسیقی امروز در امان بداریم. آلودگی به نام آلودگی صوتی،  بینایی، شنوایی و حتی آلودگی رنگی  که بر قامت موسیقی مان سایه گسترده است. باید برروی تربیت شنوایی هنرجویان کار کرد، میدانیم امری ست بس دشوار اما می بایست ابتدا از خودمان شروع کنیم تا .....!!!

* به نظر شما استفاده ابزاری از صنعت موسیقی برای اهداف یک گروه و جناح و یا پدیده ای خاص(سیاسی- اجتماعی) صحیح است؟ آیا رسالت هنر و به خصوص موسیقی این است؟

پیام حصیری: پاسخ شما را ارجاع میدهم به نظریه هنر برای هنر؛ برداشت برخی از این جمله این است "عصیانی علیه اصول اخلاقی" و از این جهت آثار بی شرمانه و وقیح ادبی را نیز با این نظریه می سنجند که این اشتباه بزرگی ست. خواننده ای که امروز در هنر خود برای عرض ارادت به محضر ائمه (موزیک مناسبتی) کاری را تقدیم می کند، باید پی به ارزش جایگاهی ائمه و آیین مقدس موسیقی نیز برده باشد تا بتواند رسالت خود را درست به جای بیاورد. امروز متأسفانه بسیاری از موزیک های ساخته شده ( موزیک های مناسبتی) این ویژگی ها را ندارند.

مهدی غلامی: ابتدا می بایست مفهوم رسالت را درست دریابیم تا بتوانیم نسبت به آن شناسایی دقیق و کاملی به دست آوریم و هدفی را که دنبال می کند درست دریابیم. فراموش نکنیم خیانت به هنر، خیانت به مردم و جامعه است.

حرف آخر!

پیام حصیری: سپاسگزار از تلاش تمام عزیزانی که در این پروژه ما را همراهی کردند، ارادت ویژه به پیشوای استاد محترم محمد نوری که جان پناه همیشگی من و اعضا گروه بودند، شادباش به روان پاک قیصر امین پور، قدردان محبت های بی شائبه ی حسین زارعی سرمایه گذار مجموعه و  مجید سرحدی تهیه کننده و کارگردان ۲ قطعه تصویری آلبوم و تشکر از مهربانان دیگر اعم از" نوازندگان، همکاران مان در استودیوها، دوستان آهنگساز، ترانه سرایان عزیز و در آخر شرمسار زحمات بی وقفه ی پدر و مادرم و تشکر از شما و دوستان هنگامه آواز"

مهدی غلامی: در عصر گفتگوی تمدن ها بیاییم به جای حرف زدن عمل کنیم تا بگوییم که هستیم و بودنمان را ثابت کنیم

کامران توتونچیان: با آروزی فردایی روشن و فرداهایی روشن تر برای همه عرصه های هنری .....

گس اثری ست آفریده ی ذهن موسیقی دانانی نو اندیش که خاطره شنیدش برای بزرگواران اهالی موسیقی به نیکی به جای خواهد ماند 

 

 

                    علاقه مندان می توانند edit آهنگ کویر را از اینجا دانلود کنند.    

 

                    فراموش نکنیم کمیت مخاطب دلیل بر کیفیت هیچ اثر هنری نمی باشد

 

                           تنظیم کننده مصاحبه: هادی زینتی سعید     

   

 

 

 

نوشته شده در ساعتتوسط هادی زینتی | |